Varsel om kroken på døra for e-sigaretter?

Med bakgrunn i oppdatering av røykeloven har Folkehelseinstituttet samlet informasjon for å finne ut hvor farlig e-sigaretter egentlig er.

Helsedirektoratet varslet leverandørene av e-sigaretter om at bilder og positiv omtale av produktene må fjernes fra nettsidene.

Helsedirektoratet mener at e-sigaretter er et tobakkssurrogat og er derfor er omfattet av reklameforbudet, men andre “røykesluttprodukter” er jo også et surrogat for tobakk, og når man kan reklamere for disse, da kan man kanskje mene at Helsedirektoratet er noe inkonsekvent?
Loven definerer reklame som massekommunikasjon med formål å fremme salget. Leverandørenes nettsider bryter derfor loven hvis de inneholder bilder av produkter, varemerker eller situasjonsbilder (som bildet over). Uansett om produktene inneholder nikotin eller ikke, skal produktbeskrivelsen være nøytral, i flg. helsedirektoratet.

Er røykesluttprodukter helsefarlige?

Et forbud mote markedsføring med bilder og situasjonsbilder betyr ikke nødvendigvis et forbud mot salg, men det kan kanskje bli noe vanskeligere å nå ut til nye kunder. Hvis man antar at e-sigaretter ikke er mer helsefarlig enn andre røykesluttprodukter kan man vel kanskje argumentere for at et forbud mot et type produkt vil være urimelig, så lenge de andre produktene ikke kan dokumentere at de er mindre helsefarlige?

Del med venner og kjente

Kommenter

Din epostadresse vil ikke bli publisert Obligatoriske felt er markert *

Inline
Inline